Kommentarer, spørgsmål, ris og ros til tegneserier fra Donovan Comics

Spørgsmål til tegneserier og ris & ros...

Her på siden kan du komme med spørgsmål og kommentar til Donovan Comics, så andre også har mulighed for at læse både svarene og dine kommentarer. Det kan både være ris eller ros eller forslag til nye tegneserier fra Donovan Comics.

Kommentar script
Send denne side til: del.icio.us Yahoo! MyWeb Digg reddit Furl Blinklist Spurl

Kommentarer

Largo Winch
Er der lavet en Largo Winch nr. 5?
#1 - Luffefyren - 06/18/2009 - 13:22
Largo Winch nr. 5
Ja, der er lavet en Largo Winch nr. 5, der findes i alt 16 album, som forhåbentlig udkommer på dansk fra Donovan Comics. Det afhænger dog en del af salget af nr. 4, men det ser lovende ud.
#2 - Lars Rasmussen - 06/18/2009 - 13:45
Jim Cutlass
Hej Lars,
Har du noget nyt angående udgivelsen af Jim Cutlass nr 5-7?
på forhånd tak,
JH
#3 - JH - 06/26/2009 - 16:35
Svar: Jim Cutlass
Ingen tegneserier med Jim Cutlass! Casterman har meldt ud at der skal laves helt nyt grundmateriale og det gør man ikke kun for en dansk produktion. Så med mindre andre forlag melder sig har det sorte udsigter. Desværre!
#4 - Lars Rasmussen - 06/27/2009 - 10:47
XIII ?
Hvordan lige med de resterende bind af XIII? - Vil vi se noget til dem? Og hvornår?
#5 - Erling Søby - 08/01/2009 - 19:43
Svar: XIII?
Hej Erling. Ja, de resterende tegneserier med XIII udkommer også (så længe salget holder det nuværende niveau). Nr. 12 er på vej og udkommer efter Det tredje testamente III og Blueberrys unge år 12. Dvs. jeg håber på en udgivelse i november - december 2009.
#6 - Lars Rasmussen - 08/02/2009 - 09:21
William Vance mm.
Tak for svaret. Jeg har altid godt kunne lide Vance, så det ser jeg frem til. Og det bringer mig frem til et andet spørgsmål: De to sidste bind af Bruce J. Hawker, som vi ikke fik på dansk - var det noget at udgive?
Og hvornår udkommer Nibelungens Ring helt præcist (ser meget spændende ud)?
#7 - Erling Søby - 08/02/2009 - 09:51
Svar: William Vance mm.
Ja, Bruce J. Hawker er helt bestemt med på udgivelseslisten. Desværre er der kun tid / råd til få udgivelser om året, så de har været svære at presse ind i programmet. Men hvis bare du kan væbne dig med tålmodighed, så kommer de, jeg tør bare ikke helt spå om hvornår.
Og Nibelungens ring ER udkommet (31. juli 2009) og er at finde i Fantask fra mandag den 3. august og sikkert snart også hos diverse andre tegneseriebutikker (spørg evt. efter den i en boghandel, så bestiller den den normalt gerne hjem).
#8 - Lars Rasmussen - 08/02/2009 - 10:03
Red Kelly (Red Dust)
Hej Lars
Ved du om de sidste Red Kelly album bliver udgivet på dansk??
er det noget du/I har overvejet??
Jeg fandt et album af Vatine/Trio Grande - kan ikke rigtig finde ud af om der kommer
flere i denne serie - findes der flere og har bogfabrikken planer om at udgive dem?
Mvh
Lennart
#9 - Trannel - 09/16/2009 - 22:28
Svar: Red kelly (Red Dust)
Hej Lennart
Umiddelbart er det vist kun op til Donovan Comics, hvis Red kelly skal færdigudgives på dansk OG serien ligger meget højt på listen over mulige udgivelser. Jeg kan desværre ikke sige noget om hvornår de udkommer, men forhåbentligt snart. Der mangler umiddelbart 5 album på dansk (se i øvrigt http://www.comicwiki.dk/wiki/Red_Kelly).
Så vidt jeg ved er der aldrig udkommet mere end den ene Trio Grande.
Mvh
/Lars, Donovan Comics
#10 - Lars rasmussen - 09/17/2009 - 06:23
Nye udgivelser
Hej Lars

Jeg kan se, at du vejrer mulighederne for nye udgivelser og at du løbende linker til serier som du finder interessante. Personligt er jeg af den overbevisning at forfattere er ved at være en overset kvalitet i tegneserie-genren. Gode "drengerøvs-fortællere" skal man efterhånden lede længere og længere efter. Men der er en enkelt som jeg synes har nogle af de kvaliteter der pt. er for få af. Det er Dorison, som bl.a. står for det tredje testamente. Jeg vil derfor spørge til, om f.eks. Long John Silver stadig overvejes. Og såfremt Arboris har opgivet serien; Helligdommen, om Donovan kunne tænke at tage sig af det tredje og afsluttende album?

Med venlig hilsen

René
#11 - René B. Pedersen - 12/16/2009 - 14:27
Svar: Nye udgivelser
Hej René
Du kan tro at Long John Silver ikke bare overvejes, men også er med på listen over fremtidige udgivelser (ja, suk, det er en lang liste). Helligdommen er jeg endnu ikke selv stødt på, men jeg vil se nærmere på den nu og tage den seriøst med i overvejelserne. Når vi nu taler Dorison, har du så set hans makker's (Det tredje testamente) tegneserie: Siegfried (http://www.dargaud.com/front/albums/series/serie.aspx?id=478)
Mvh
/Lars
#12 - Lars Rasmussen - 12/16/2009 - 14:51
Eric Hedspore
Hej Lars,

Når jeg kiggede på listen over droppede serier på comicwiki så jeg en af mine gamle favoriter "Eric Hedspore".
Er det noget du har overvejet at udgive?

Mvh
JH
#13 - JH - 01/21/2010 - 09:10
Svar: Eric Hedspore
Ja du kan tro at Eric Hedspore er på min liste, det er nemlig også en af mine egne favoritter, så jeg håber at kunne præsentere den i 2011, for programmet for 2010 er desværre allerede godt presset sammen.
Mvh
/Lars
#14 - Lars Rasmussen - 01/21/2010 - 09:19
Blåfrakkerne - er de virkelig savnet?
Der skal ikke være tvivl om, at jeg overordnet har stor sympati for dit projekt med at få uafsluttede serier ud til folket, og jeg har da osse købt langt de fleste af dine udgivelser, inklusive den seneste Blueberry. Men indimellem sætter du udgivelser på programmet, jeg har svært ved at se pointen i, fx den nyligt annoncerede Blåfrakkerne. - Hvor meget Blåfrakkerne er der kommet på dansk? 20-25 albums? Er det ikke mere end nok? - og vil det ikke være bedre at koncentrere de begrænsede ressourcer om serier, der i større grad er efterlyst videreført? - Altsammen skrevet i bedste mening ...

Venligst
Erling
#15 - Erling Søby - 03/17/2010 - 20:35
Hm, er Blåfrakkerne savnet?
Først tak for støtten og tak for spørgsmålet. Jeg har jo behov for input fra læserne. Personligt kan jeg godt lide Blåfrakkerne :) og jeg udgiver primært titler jeg selv godt kan lide. Nu hvor udgivelsesfrekvensen er fordoblet (fra 3-4 udgivelser til 8 udgivelser om året) vil jeg gerne udgive nogle personlige kæpheste. Og det er en test. Det bliver i et lidt mindre format og til en lavere pris. Hvis ikke den giver overskud bliver det ved den ene udgivelse, men giver den overskud må det betyde at der er efterspørgsel. Og alligevel er intet fast. Jeg overvejer andre titler i stedet, f.eks. Rubine. Håber det var svar på dit spørgsmål.
#16 - Lars Rasmussen - 03/18/2010 - 07:14
Jean van Hamme
Tak for svaret. Blåfrakkerne og Rubine er ikke serier, jeg på nogen måde holder af, så dem springer jeg over. Jeg tvivler på, de virkelig er savnede, men jeg kan selvfølgelig tage fejl. Til gengæld ser jeg frem til både XIII og Largo Winch (og for min skyld må du gerne udsende serien som dobbeltbind). I det hele taget har jeg en svaghed for Jean van Hammes serier, og det leder mig til et spørgsmål: Vi er vist ret godt dækket ind med hans serier fra 1980erne og frem, men hvad med at udgive nogle af hans ting fra 1970erne? Og måske noget af Dany - fx Oliver & Columbine eller resten af bindene i Kom bare indenfor/Du må gerne kigge-udgivelserne?
#17 - Erling Søby - 03/19/2010 - 09:20
Dany og Van Hamme
Jeg har allerede Oliver og Columbine med på listen over mulige udgivelser, men så vidt jeg ved har Dany ikke lavet andre semi-erotiske tegneserier end "Du må gerne kigge" + hans bidrag i "Parodier" (men du tænker måske mere på "Histoire sans heros" og "Vingt ans apres"?).
Jeg har også selv en svaghed for Van Hamme, men er ikke helt klar over hvilke serier du tænker på. Er det "Domino" af Cheret og "Michael Logan" af Beautemps? Jeg er ikke så vild med Domino, hvorimod Michael Logan ser mere lovende ud (i mine øjne).
#18 - Lars Rasmussen - 03/19/2010 - 09:58
Dany & Van Hamme
Der er kommet seks bind i serien med Du må gerne kigge og Kom bare indenfor, jf. Bedetheque:
http://www.bedetheque.com/serie-157-BD-ca-vous-interesse.html
De to bind, der kom på dansk, er ret dyre antikvarisk, så det burde kunne sælge.
Hvad angår Van Hamme var det bl.a. Michel Logan, men også Epoxy af Paul Cuvelier. Domino er jeg heller ikke vild med.
#19 - Erling Søby - 03/19/2010 - 10:20
Dany
Jeg ser på forsiden, at du nu vil prøve at udgive de "frække" Dany-albums. Det lyder godt - og jeg er iøvrigt imponeret over, at at vejen fra læser til udgiver er så kort på dit forlag.
#20 - Erling Søby - 03/20/2010 - 13:53
Wayne Shelton, Bruno Brazil, Natacha, Allan Falk, Clifton
Hvis man er til van Hamme, kunne Wayne Shelton ogsaa väre en oplagt mulighed. Den er tegnet af den gamle mester Denayer, som naturligvis er kendt for Jack Thomas, Al & Brock, Yalek, etc.! Albums, jeg ogsaa meget gerne saa paa dansk.

Bruno Brazil af Vance var én af mine gamle favoritter, men min fornemmelse siger mig, at serien maaske hörte 70\'erne til og ikke holder vand den dag i dag.

Og hvad med Natacha? Album 20 er for längst udgivet i udlandet, og nr. 21 er paa vej i dette foraar. Vil de ikke väre relevante for det danske marked? Rygterne har altid svirret, at hun har en stor (mandlig) fanskare : )

Go\'e gamle Allan Falk af Duchateau og Tibet (RIP). Jeg har alle albums paa tysk (de, der mangler paa dansk). En komplet udgivelse paa dansk er sandsynligvis urealistisk, men kunne det ikke väre en idé at udvälge nogle af de bedre albums (hvem der saa skal foretage bedömmelsen) og udgive dem paa dansk?

Andre muligheder kunne väre Walthéry\'s \'solo\'-värk \"Le Vieux Bleu\" (den gamle blaa) eller Jacob & Sylvester (som vi dog har faaet to af paa dansk).

Og hvad med Clifton? Er der virkelig ikke et marked for ham i Danmark?

God weekend.

Mogens

#21 - Mogens Balslev - 03/20/2010 - 15:47
Svar: Wayne Shelton, Bruno Brazil, Natacha, Allan Falk, Clifton

Tak for dit indlæg. Jeg har selv haft et lille øje på Wayne Shelton og nu bliver den da helt sikkert rykket op ad min liste med manglende udgivelser. Desuden er Jack Thomas, Al & Brock, Yalek nu også med på selvsamme liste. Jeg ved ikke om Bruno Brazil holder vand i dag, men det er en serie jeg meget gerne vil udgive (suk, så mange serier og så lidt tid).
Natacha udgiver jeg så snart jeg får OK (må hellere rykke igen), for der har været lidt tovtrækkeri og snak om Cobolt vil udgive den eller ej, bliver det ej, så udkommer den fra Donovan Comics.
Clifton vil jeg også meget gerne udgive og lur mig om ikke han dukker op i 2011. :)
Jacob og Sylvester er nu på min liste (men langt nede) og ligeså "Le Vieux bleu" (dog lidt højere oppe).

Jeg gemte med vilje Allan Falk til sidst. Han er ikke en personlig favorit, så giv mig dit bud på hvilke af udgivelserne der er bedst (giv dem karakter fra 1-10), så tager jeg top et-eller-andet og sender listen til afstemning blandt læserne, OK!?
#22 - Lars Rasmussen, Donovan Comics - 03/21/2010 - 09:07
Bruno Brazil mm.
Så smider jeg lige en kommentar ind: Jeg ved heller ikke om Bruno Brazil kan sælge i dag, men jeg ville ihvertfald købe den - ligesom jeg ville købe Bob Morane, hvis den kom.

Denayer synes jeg ikke er nogen god tegner. Jeg kan godt huske Al & Brock, Yalek og Jack Thomas, men de holder simpelthen ikke i dag. Wayne Shelton ville jeg købe, men kun på grund af Van Hamme.

Allan Falk er heller ikke blandt mine favoritter, så den du gerne springe over.
#23 - Erling Søby - 03/21/2010 - 11:19
Wayne Shelton, Bruno Brazil, Natacha, Allan Falk, Clifton
Cailleteau overtog forfatterskabet paa Wayne Shelton i löbet af bind 3, saa hvis van Hamme er udslagsgivende for, om serien sälger, saa skal man som forlag lige have dette med i sine overvejelser.

Jeg giver ret i, at Denayer sjusker fra tid til anden, men hans stil fra 60/70'erne gik lige ind i hjertet hos mig. Der var sgu smäk for skillingen, men det skyldtes maaske ogsaa Duchateau's historier.

Jeg elsker Walthéry's streg, saa jeg haaber, at der bliver plads til Natacha paa udgivelseslisten inden for en overskuelig fremtid.

Jeg fandt Clifton bedst, mens de Groot og Turk stod ved roret. Bédu's overtagelse gjorde Wilberforce lidt mere stiv i beträkket og fjernede noget af humoren, men historierne var stadig okay. Personligt bryder jeg mig ikke om Rodrigue's stil, men jeg mindes, at der paa Seriejournalen stod noget om, at forlaget skulle have fyret ham paa serien.

Jeg giver gerne mit besyv med paa Allan Falk-serien, men det bliver noget af et arbejde at skulle bedömme saa mange udgivelser. Serien stoppede med bind 12 som album (i DK), men reelt set har bind 13-34 ogsaa set dagens lys i form af Fart & Tempo-bladene m.fl.! Spörgsmaalet er dermed, om en eventuel udgivelse paa dansk skal findes blandt bind 35-76?

Jeg saa i övrigt, at der var et par, der nävnte Red Kelly. En rigtig fed serie, som Hermann gerne maatte tage fat paa igen, som han nu har gjort det med Bernard Prince. Et spörgsmaal er dog, om läserne vil köbe de albums, som er tegnet af Rouge? Personligt syntes jeg ikke, at stilen har noget med dén Red Kelly at göre, som jeg kender. Tegnearbejdet virker alt for sjusket, men maaske er det bare Rouge's stil. Jeg synes dog, at hans arbejde paa Marshal Blueberry var langt bedre.

Keep up the good work ;o)

Hilsen Mogens
#24 - Mogens Balslev - 03/21/2010 - 15:49
Allan Falk
Det virker vel muligens som noen Allan Falk-utgivelser ikke er blant prioritetene her, men min ringe mening er at man tjener serien best ved å fortsette utgivelsesrekken som Carlsen i sin tid startet, altså fra og med nr. 13. Jeg har jo en mistanke om at de gamle albumene som har gått som følgetong i Fart & Tempo er de med størst salgspotensial også.
#25 - Erik Valebrokk - 03/22/2010 - 08:42
Allan Falk
Hej Erik, jeg skal ikke kunne sige det, men spörgsmaalet er, om der er salgspotentiale i nogle historier, som läserne allerede kender fra diverse serieblade. Nogle läsere kan have väret i Frankrig, Belgien og Tyskland, hvor de har bladret i nogle af de albums, der aldrig har väret publiceret i DK, men det er stadig noget andet, end hvis man allerede kender historierne fra Fart & Tempo. De "gamle" albums ER fede, men der findes sgu ogsaa nogle fede historier fra bind 35 og derefter, f.eks. er bind 41 én af mine personlige favoritter. Super godt tegnet og der er fart over feltet hele vejen igennem.

Hvis man fortsätter udgivelsesräkken kronologisk (som Carlsen gjorde), saa vil det immerväk tage sindssygt mange aar, för vi ser alle albums udgivet (og saa mange aar kan et normalt menneske ikke leve). Et forlag som Donovan Comics ville höjest prioritere en Allan Falk-udgivelse hvert femte aar. Hvilket er fuldt forstaaeligt, men det betyder ogsaa, at jeg er fortaler for, at man plukker nogle historier ud og satser paa dem, naar der ikke er plads til massen.






#26 - Mogens Balslev - 03/22/2010 - 22:47
Hinsides Stenen
Hej Lars

For et par år siden udkom der en fantastisk fantasy serie, kaldet "Hinsides Stenen" fra Arboris. Desværre så er serien stoppet efter bind 4. Jeg har skrevet til Arboris men fik kun svaret, at den var "cancelled" Jeg nægter dog at tro, at den ikke har et marked herhjemme da den har alt hvad man kan forlange af en comic fantasy. Et dværge rige der kæmper med ryggen mod muren, meget fatalistisk og stoisk, en forræder i deres midten, en "great journey" for ind i menneskeverden, en snu røver som følgesvend, og en ung bard der er en slags guardian for en af de sidste drager. Synes, at serien er en meget overset perle (ala. Tyndall også af Ken Broest) og tror, at den døde i Arboris masse udgivelsen bølge der slår flere af forlaget egne serier ihjel, som givetvis kunne have overlevet hvis der havde været mere omtanke med udgivelserne.
Puha, sikken en smøre. Her kommer så mit spørgsmål/forespørgsel. Er det en serie som du er bekendt med og som du evt. har overvejet, at viderefører på dansk (er ikke sikker på, at der faktisk er flere album på hollands), men og det er en mulighed at tale med selve fortatteren og hører hvad han har på loftet?

Mvh
Cornelius.

PS. Tak for et helt fantastisk stykke arbejde. Uden tvivl det forlag der har den højeste kvalitetsmæssige udgivelses række. Lutter perler, og de er meget, meget værdsat.
#27 - Cornelius - 05/06/2010 - 22:18
Mark Breton
Hej Lars.

Jeg synes, at det er forrygende fantastisk, at du fortsætter Mark breton. Jeg håber, at serien bliven en så stor succes, at den vil fortsætte længe. Og skulle det kun blive en middelmådig succes, så håber jeg, at vi også får de album nr. 9 med, da den jo aldrig har været ude på dansk. (og tag endeligt gerne 8'eren med for fuldstændighedens skyld....

Mvh. Jakob
#28 - Jakob - 05/07/2010 - 10:17
Re: Hinsides stenen
Hej Cornelius,

Først: Tusind tak for de mange roser til forlaget, det er altid rart at høre! :)

Ang. "Hinsides stenen" så er jeg helt enig. Jeg synes serien er helt unik og fantastisk. Faldt selv tilfældigvis over den på biblioteket for nogle år siden. Men Broeders har, som du skriver, ikke lavet flere end de fire vi har set på dansk. Det er som om han er mere opsat på at lave den nye serie "Apostata": http://users.telenet.be/kenbroeders/strips.html

Jeg vil prøve at skrive til ham og høre hvorfor, det kan jo være han har en god grund.
#29 - Lars Rasmussen, Donovan Comics - 05/08/2010 - 12:44
Re: Mark Breton
Hej Jakob,

tak støtten til Mark Breton. Jeg håber selvfølgelig også at den får god medvind, så der kan følge flere udgivelser. Jeg skal nok holde alle fansene informeret så hurtigt som muligt mht. salget og en eventuel videreudgivelse!
#30 - Lars Rasmussen, Donovan Comics - 05/08/2010 - 12:47
Kogaratsu
Hej Lars

Er ganske sikker på, at du og mange andre kender den fantastiske serie Kogaratsu. Til de få der ikke kender den, så er der kommet 6 på dansk, og den kan kort beskrives som Shogun i tegneserie form men en japansk samurai som helten. Indtil videre, er der kommet 12 albums i serien. Har du overvejet, at udgive de sidste 6 nr. på dansk. Der må simpelthen være et market for dem også fordi de ikke er kommet på engelsk men kun på fransk. Tror, at den vil gå som varmt brød.

Mvh

Cornelius

#31 - Cornelius - 06/30/2010 - 21:16
Re: Kogaratsu
Mange tak for dit forslag. Jeg har nu Kogaratsu med på listen over mulige fremtidige udgivelser. Jeg har sendt en forespørgsel til Cobolt (som jo er det gamle Carlsen), for at høre deres tanker om serien og hvorfor de valgte at stoppe (et faldende salg er jo nok en af årsagerne).
Om den ligefrem vil gå som varmt brød ved jeg ikke, men det er da klart nemmere at sælge en tegneserie som ikke sideløbende udkommer på engelsk.
#32 - Lars - 07/01/2010 - 08:55
afstemning på facebook
Nu er det ikke alle som er på Facebook, så her er mine prioteret bud:

1.:Eric Hedspore (af François Craenhals)
2.:Blåfrakkerne (af Cauvin og Lambil)
3.:Lefranc (af Jacques Martin)
4.:Alix (af Jacques Martin)
5.:Sammy (af Cauvin, Berck og Jean-Pol)
6.:Tim & Thomas (af Will, Rosy og Tillieux)
7.:Agent 327 (Af Martin Lodewijk)
8.:Kloro (af Raymond Macherot)
9.:Sibyline (af Raymond Macherot)

mvh
Leif
#33 - Leif Lentz - 07/07/2010 - 07:48
Largo Winch
Hej Lars

Jeg har lige set din beslutning om at give Largo Winch et aars ufrivillig ferie og maaske efterfölgende pension. Det er meget trist, men jeg kan godt forstaa, at du prioriterer smör paa bröddet, fremfor den kulörte stolthed, naar serien nu kan anskaffes paa sprog, der er til at forstaa. Jeg har hele tiden haft mulighed for at köbe serien paa tysk, men jeg har valgt at lade väre, for at stötte op omkring din ukuelige entusiasme. Og det paa trods af, at jeg kunne erhverve alle albums paa rekordtid i en pölsebod i Lübeck (skal naturligvis tages med et gran salt).

Jeg afventer din videre färd i serien, för jeg afgör, om jeg skal sende mine surt-optjente sparepenge over sundet til Notting Hill eller om de skal investeres i den förnävnte pölsebiks ;o)

Keep up the good work!

Mogens
#34 - Mogens Balslev - 07/13/2010 - 20:15
Navn
E-mail (kan ikke ses på hjemmesiden)
Hjemmeside
Overskrift
Kommentar
;-) :-) :-D :-( :-o >-( B-) :oops: :-[] :-P
Indtast venligst bogstaverne på billedet nedenfor (for at modvirke spam).
Din browser skal understøtte og acceptere cookies, for at din kommentar bliver korrekt verificeret.



Donovan Comics    Kløvevej 5    8544 Mørke    Tlf.: 50 276 219